Vrati se
Large b0971215 7e9d 4475 a613 a0fff1cf6177

Centar za mir – Osijek najoštrije osuđuje svaki oblik nasilja počinjen nad maloljetnim pacijentima i pacijenticama u Kliničkom bolničkom centru Osijek, koje se, prema dostupnim informacijama, dogodilo od strane liječnika psihijatra Zavoda za dječju i adolescentnu psihijatriju.

Apeliramo na sva nadležna državna tijela da bez odgode provedu sve zakonom propisane radnje, počinitelja privedu pravdi te osiguraju pravovremenu, učinkovitu i sveobuhvatnu podršku, zaštitu i pomoć svim žrtvama, kao i njihovim roditeljima i skrbnicima.

Ovaj slučaj, nažalost, nije izoliran, već predstavlja još jedan u nizu slučajeva nasilja u hrvatskim zdravstvenim ustanovama. Stoga se s pravom pitamo: jesu li građani i građanke Republike Hrvatske sigurni u pristupu zdravstvenim uslugama? Odgovornost je države omogućiti nam sigurnu i dostupnu zdravstvenu zaštitu. Postavlja se pitanje – funkcionira li to u praksi?

Početkom prošle godine upozorili smo javnost na šokantan slučaj ginekologa u istoj bolnici koji je tijekom 2021. godine počinio bludne radnje i silovanje prilikom pregleda pacijentice. Unatoč vođenju kaznenog postupka za jedno od najtežih kaznenih djela protiv spolne slobode, navedeni liječnik je neometano radio sve do rujna 2024. godine. Tek tada prestaje s radom, i prema navodima Hrvatske liječničke komore, briše se iz imenika liječnika na vlastitu inicijativu. Nepravomoćna osuđujuća presuda donesena je 8. veljače 2024., dok se od travnja iste godine predmet nalazi na Visokom kaznenom sudu.

Nedugo nakon toga javnosti je otkriven i slučaj liječnika specijalista opće kirurgije iz vukovarske bolnice, protiv kojeg se vodio kazneni postupak zbog pokušaja silovanja i bludnih radnji na štetu devet pacijenata i studenata Veleučilišta u Vukovaru, gdje je liječnik predavao. Kaznena djela počinjena su još 2014. i 2015. godine, a liječnik je više od deset godina neometano radio. Tek nakon našeg upozorenja, odlukom uprave bolnice premješten je na radno mjesto bez izravnog kontakta s pacijentima. Presuda je postala pravomoćna u rujnu ove godine, a izvanredni otkaz uručen mu je 27. studenoga 2025. godine.

Izmjene Zakona o zdravstvenoj zaštiti, koje su stupile na snagu ove godine, a za koje smo zagovarali zajedno s Uredom pučke pravobraniteljice, trebale su otkloniti ozbiljne manjkavosti zakonodavnog okvira. Međutim, prema tumačenju Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije te se odredbe primjenjuju isključivo na buduće slučajeve. To je u praksi značilo da vukovarska bolnica nije mogla odmah, stupanjem zakona na snagu 24. srpnja 2025., udaljiti liječnika s radnog mjesta dok traje kazneni postupak, već je morala čekati pravomoćnost presude.

Drugostupanjski sud na kraju ga je proglasio krivim za kazneno djelo protiv spolne slobode – spolni odnošaj bez pristanka u pokušaju – te ga osudio na kaznu zatvora u trajanju od jedne godine. Zbog dugotrajnosti postupka i nepravovremenog donošenja presude, za kaznena djela bludnih radnji nastupila je zastara kaznenog progona, i to za ukupno devet kaznenih djela prema osam žrtava. Dodatno, kazneno djelo silovanja u pokušaju prekvalificirano je u blaže kazneno djelo, sukladno zakonskim odredbama koje su vrijedile u vrijeme počinjenja.

Ističemo kako su zdravstvene ustanove, kao poslodavci, sukladno svojim internim aktima, bile dužne pokrenuti disciplinske postupke pred nadležnim komorama radi privremenog udaljavanja liječnika s dužnosti do okončanja kaznenih postupaka, što nije učinjeno. Također, pravosudna tijela imala su zakonsku mogućnost udaljiti liječnike s obavljanja djelatnosti tijekom trajanja postupaka, no ni ta mogućnost nije iskorištena.

Iz svih navedenih slučajeva jasno proizlazi da sustav ne štiti žrtve, niti pokazuje nultu stopu tolerancije prema nasilju. Žrtvama nije pružena adekvatna podrška, postupci nisu vođeni učinkovito ni pravodobno, a pacijentima i pacijenticama nije osiguran siguran pristup zdravstvenoj zaštiti.

Posebno zabrinjava činjenica da pacijenti i pacijentice nisu jasno i transparentno informirani o načinima podnošenja pritužbi na rad zdravstvenih djelatnika. Postoji više nadležnih tijela, no ne postoji sustavna kontrola njihovog postupanja po zaprimljenim pritužbama. U svim navedenim slučajevima utvrdili smo da su pritužbe postojale – no reakcije su izostale.

Postavljamo pitanje: u kojoj mjeri nadležno ministarstvo doista nadzire rad zdravstvenih ustanova? Koliko često i kada zdravstvena inspekcija izlazi na teren?

Centar za mir – Osijek od svibnja 2025. godine bezuspješno pokušava dobiti na uvid inspekcijski nalaz proveden u KBC-u Osijek, unatoč tome što su nadležna tijela, kao tijela javne vlasti, dužna postupati u zakonski propisanim rokovima.

Kao građani i građanke duboko smo potreseni svim ovim slučajevima na istoku Hrvatske te zahtijevamo hitnu, odlučnu i transparentnu reakciju svih nadležnih tijela vlasti.